Ahad, 10 Oktober 2010

Refleksi Jurnal : Minggu Ke 10

Salam lembaran baru.
Pada minggu ini kami dibentangkan dengan perbentang nobat dan Okestra China Moden.
Pada awalnya saya amat teruja untuk mendengar perbentangan kedua- dua kumpulan ini kerana persembahan ini agak jarang saya dengari dan mendalami.Namun selepas perbentangan barulah saya mengetahui bahawa persembahan Nobat ini hanyalah boleh dimainkan oleh para kerabat dan keturunannya diraja sahaja. Tidak sewenang-wenangnya untuk rakyat jelata untuk memainkan mahupun menyentuh alat muzik ini.Alat- alat yang di gunakan pula adalah terdiri daripada nafiri, gendang, serunai nahara dan gong.
Selepas itu kami dibentangkan dengan Orkestra China Moden yang mana merupakan persembahan yang sangat popular di Singapura.Dari segi alatnya pula, Orkestra ini dimainkan dengan menggunakan alat- alat seperti pipa, sheng, muyu, dizi, bangzi,suona, yunlou,paigu, banhu. Alat -alat boleh dibahagikan kepada 4 bahagian dan katogeri iaitu alat muzik dari kategori bowed strings, plucked strings, woodwinds dan juga percussion dan di dalam OCM, hanya ke-4 kategori alat muzik ini dimainkan.

4 ulasan:

smp2252aisya on 30 Oktober 2010 pada 3:37 PG berkata...

ulasan yang ringkas tarmizi

SMP2252 NADIA on 30 Oktober 2010 pada 5:38 PG berkata...

teruskan berusaha..tapi sy bersetuju dgn saudara tajuk ini amat menarik dan ini kali pertama saya didedahkan dengan Okestra cina moden..alat2 muzik yang diperkenalkan amat menarik dimana ada alat sebagai effect..cukup menarik..

SMP2252 Liew on 31 Oktober 2010 pada 12:57 PG berkata...

Saya amat gembira bahawa anda mendapat maklumat yang berharga dalam pembentangan kumpulan saya, Nobat.

CHRISTINE on 31 Oktober 2010 pada 6:52 PG berkata...

good try...teruskan perjuangan anda!!

Catat Ulasan

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252TARMIZI Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template